De meeste Nederlanders laten, bij het kopen van een fles wijn, zich niet beïnvloeden door het etiket.

 

De meeste Nederlanders laten, bij het kopen van een fles wijn, zich niet beïnvloeden door het etiket.

Ook pretenderen ze vaak veel meer verstand van wijn te hebben dan daadwerkelijk het geval is. Dit is naar voren gekomen bij een nationale wijnenquête die door duizenden wijndrinkers is gehouden. Voor de wijn drinkende klanten speelt het etiket op de fles een minimale rol bij de keuze voor een wijn, zo concludeert Werner Bouwknegt, wijnexpert bij De Wijnbeurs, op basis van het grootschalige onderzoek naar de selectiecriteria van consumenten.De wi

Steeds meer wijnhuizen ontwerpen tegenwoordig trendy etiketten om de consument mee te verleiden, maar dat heeft dus nauwelijks effect.

Uit de resultaten blijkt dat slechts twintig procent van de wijndrinkers wel eens een fles wijn koopt op basis van het etiket. Dhr.Bouwknegt: „Dat laat zien dat de wijndrinker vrij ongevoelig is voor het wijnetiket. Als er al naar wordt gekeken in de winkel, dan geeft bijna tachtig procent aan een voorkeur te hebben voor een klassiek wijnetiket met bijvoorbeeld een chateau, in plaats van hippe symbolen, logo’s en tekeningen. Vooral onder jongeren is een klassiek etiket populair. Ze denken dat het iets zegt over de kwaliteit en de jeugd is op zoek naar dat soort houvast als het om wijn gaat. Over het algemeen zit het etiket er echter voor niets op. Ongeveer vijfenzeventig procent van de ondervraagden zegt de prijs de belangrijkste reden te vinden de wijn wel of niet te kopen, daarna is de druivensoort en land van herkomst waar ze op letten Zaken als kurk of draaidop spelen een minimale rol.

De resultaten laten zien dat de Nederlandse consument nog altijd een goede prijs-kwaliteit verhouding het meest belangrijk vind bij het kopen van een fles wijn.de-wijnkenner-1

Wat opvalt is dat de wijndrinker de druivensoort een rol laten spelen in hun keuze. Het is alleen niet zo dat een Chardonnay uit Australië hetzelfde smaakt als eentje uit Frankrijk.

Als je bijvoorbeeld vraagt of ze Chardonnay lekker vinden, zeggen sommigen dan hartstochtelijk ’nee’. Chablis vinden ze wel lekker zeggen ze dan, terwijl dat ook een Chardonnay is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *