Beïnvloeding door het wijnetiket

Veel Nederlanders laten zich niet beïnvloeden door het wijnetiket en denken veel te weten over wijn dan daadwerkelijk zo is

Ik hou van je ...wijn!

Er is een groot onderzoek gehouden naar de selectiecriteria van de consumenten waaruit blijkt dat voor de wijndrinkende klanten het etiket op de fles maar een minimale rol heeft bij de keuzen van de wijn. Veel wijnhuizen zetten mooie en moderne plaatjes op hun etiketten maar dat heeft bijna geen invloed op de aankoop. Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts één op de vijf een fles wijn koopt op basis van het etiket. Het blijkt dat de consument vrij ongevoelig is voor het wijnetiket. Als ze zich al laten beïnvloeden door het etiket is het als er een Chateau in klassieke stijl op staat en niet een trendy etiket met hippe tekeningen, kleuren en lettertypes. De jeugdige wijndrinkers laten zich door de klassieke etiketten meer beïnvloeden omdat ze er vanuit gaan dat het te maken heeft met kwaliteit.Het maakt het niets uit of er een kurk of een dop op de fles zit.Voor de meeste Nederlandse wijndrinkers zit het etiket er voor niets op. De prijs van de wijn geeft de doorslag. Ook de herkomst en het soort druiven waar de wijn van gemaakt is gaat mee bij de beslissing van de aankoop. Het opvallende is dat de meeste mensen denken dat een wijn gemaakt van een bepaalde druivensoort in elk land hetzelfde smaakt. Dat is dus zeker niet het geval. Als voorbeeld, ik vind een Chardonnay niet zo lekker, ik hou meer van een Chablis weten ze niet het verschil tussen de plaats-naam van de wijn en de druivensoort. Chablis is een wijn die gemaakt wordt rondom de stad Chablis in Frankrijk, gemaakt van de druif Chardonnay.

De wijndrinker staat tegenwoordig ook veel langer voor het wijnschap in de supermarkt, langer dan bij alle andere artikelen in de winkel. We nemen gemiddeld 5,3 minuten de tijd om een keuze te maken en de Nederlander drinkt het liefst goedkoop. 70% van de verkochte wijn, in Nederland, is onder de drie euro en maar een kwart van de kopers durft dat toe te geven. Ook zit er op 25% van de flessen een kortingsactie. Aldus het Productschap wijn.

Salut, Koos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *